Sunday, January 29, 2012

Aku dan Hujan

From: Suhardono

 

Di masa kecil,  ibuku selalu memayungiku dengan selendang jika hujan datang di tengah pematang. Menutup telingaku jika kilat menyambar agar aku tak gemetar akan gelegar guruh yang menyertainya. Betapa aku kelihatan lemah dari hujan dalam dekapan perlindungan ibuku.

Di masa remaja hujan adalah permainanku. Jika hujan tiba ketika daku sedang bermain bola maka rinai tawa gembira makin menjelma. Ketika kilat dan guntur saling menyambar, serentak kami tiarap dalam kuyub mencari perlindungan dari ketinggian rumput. Aku tahu itu sia-sia.....namun kami tetap melakukannya. Lalu kami tertawa. Hujan membuatku nampak perkasa!

Ketika usia makin menua, sedikit hujan yang hinggap di kepala sudah cukup membuatku cuti kerja. Hujan yang sama membuatku begitu ringkih.

Aku dan hujan saling mensiasati mencari harmoni.

No comments:

Post a Comment